lørdag 14. februar 2015

Slanking av garnlager = Tunika

Jeg har gjort et lite innhugg i mitt ganske så store garnlager. Kunne nok nesten ha åpnet egen garnbutikk…
I garnlageret mitt hadde jeg endel nøster med garnet STERK fra Du Store Alpakka. Egentlig et sokkegarn, men så mykt og deilig at det fint kan brukes til klær også.
I tillegg har jeg en god del strikkebøker. Favoritten om dagen er bøkene med oppskriftene til Marte Helgetun.


Og i boka "Strikk til barn - Sjarm i hver maske", fant jeg oppskrift på tunika med hemmelige lommer. Den er egentlig ensfarget, men siden jeg dukket inn i garnlageret, måtte jeg bruke det jeg hadde. Så da ble det brune striper.


Også denne er strikket fra toppen og ned. Dermed blir det raglan-øking og ikke raglan-felling. Men jeg er happy, for det blir ingenting å montere når jeg er ferdig å strikke. 
Bare festing av tråder, og det kan jo være ille nok.


En annen ting som er praktisk med å strikke ovenfra og ned, er at hvis det er lettere å få riktig lengde på ermer og bol.


Nå er det helg, og jeg skal kose meg med ski på TV og nytt strikketøy. Denne gangen blir det genser til junior. I STERK, med oppskrift fra Marte Helgetun...


1 kommentar:

Ina sa...

Den var kjempesøt! Nydelig fargekombo med lys rosa og brunt. Og så deilig å få brukt opp rester :-)