mandag 1. oktober 2012

Oppskrift på heklede pulsvarmere

Dette innlegget er flyttet fra en annen blogg som er "nedlagt".


Før jul heklet jeg endel pulsvarmere, og her kommer oppskrift.

Garnet jeg har brukt er Baby Merino fra Drops, og heklenål 3. Jeg har heklet rundt, mindre å sy sammen - færre tråder og feste, faktisk bare to (evt. 4)


Start med å legge opp 45 lm

1. omg: Sett i ring og hekle 1 fm i hver lm.
2. omg: x 1 fm i første fm, hopp over 2 fm, 1 st+1 lm+1 st+1 lm+ 1 st+1 lm+1st = en stgruppe i neste st, hopp over 2 fm x gjenta ut omgangen.


Når du har heklet 7 stavgrupper, gjør du overgangen til omg. 3 sånn - hekle 1 st gruppe i den første fm på forrige omg., fm hekles mellom st 2 og 3. Neste st gruppe i fm mellom st gruppene.



Da er det bare å fortsette rundt og rundt og rundt til du får veeeldig lyst til å lage hull til tommel - jeg har 16 omg.


17. omg: Hekle 3 st grupper, 5 lm, hopp over en stavgruppe, 1 fm på toppen av neste gruppe.
18. omg: Når du kommer til tommelhullet og de fem lm lar du bare fm gå rundt lm buen.


Hekle til du blir ferdig. Jeg har 23 omg tilsammen på mine, og avsluttet med en omgang fm i hver maske, men hopp over 1. og 4. st. Du har nå 2 ender å feste.

Hvis du vil ha 4, hekler du også fm rundt tommelhullet.

Hvis noen vil hekle disse, blir jeg veldig glad om du gir meg et lite pip, for jeg vil gjerne se . . . men husk - det er mitt mønster - LYKKE TIL

1 kommentar:

Gro sa...

Holde på å hekle desse no.. Dei ser ut til å bli veldig fine. :)