søndag 19. mai 2013

Millefeuille på mitt vis

For et par uker siden satt vi å så et program med Gordon Ramsay. Der laget han en kake han kallte Millefeuille. Det så veldig godt, og ikke minst, enkelt ut. Så da tenkte jeg at det kunne jeg jo lage til gutta til 17. mai. Oppskrift ble søkt opp på nettet og ingredieser kjøpt inn...

... Men da 17. mai kvelden kom stakk alle de tre eldste av. Derfor laget jeg bakverket til Melodi Grand Prix finalen lørdag kveld istedenfor.

Jeg fant flere oppskrifter, og alle var litt forskjellige. Derfor laget jeg min egen variant:


Du trenger:
1 pakke butterdeig fra Findus (5 plater - gir 5 porsjonskaker)
Melis
1 beger kremfløte
1 kremost med mandarin og ananas
1 vaniljestang
sukker
bringebær og blåbær (eller de bærene du liker)

Butterdeigen:
- Sett ovnen på 220
- Legg butterdeigplatene på et stekebrett og del dem i to. 
- Strø over melis
- Stek på 220* i 6 min. Deretter 190* i 10 min.
- Avkjøl

Kremen:
- Ha fløte og kremost i en bolle
- Skrap frøene ut av vaniljestangen
- tilsett ca. 3 ss sukker
- Visp til det blir stiv krem

"Montering":
- Smør på et godt lag med krem på en del butterdeig 
- Legg på bringebær
- Smør på et godt lag med krem på butterdeig nr. 2
- Legg på blåbær, og legg den oppå den første

Da er det bare å ønske LYKKE TIL med spisingen, her er Thomas i aksjon:




2 kommentarer:

Tuppenshobbyblogg sa...

Mmmm....så veldig godt ut :)
Her blir det ikke prøvd ut nye ting.....17.mai = Pawlova :)))

Klem,Kjersti

Ida sa...

Åh, guuud, det så godt ut!:)) Ikke for komplisert heller. Håper du har hatt en flott pinse!:))
Klem.